It's art

Sneakers. Where to begin? För mig är det ett brett ämne. Nej, man har dem inte bara för att värma fötterna.
Det finns dem som påstår sig ha ett beroende, ett sneakers-beroende, och dessa ser detta som en ursäkt för att de köper så många par skor. Det blir en godtagbar, nästan lite charmig, ursäkt för att lägga sina sista slantar på ett par air force one's istället för på den där telia-räkningen.
Just det där köpbergäret är ungefär allt som är fel med hela grejen. Det är inte ens det som är grejen. Ingen behöver köpa alla skor man kan lägga vantarna på. Jag snackar inte bara om att inte kunna hantera en abonemangsavgift, utan att vara så lat att man bara accepterar att man dras med i överkonsumtionen. "Sa hon öv..?" Ja, det sa hon. Det är ett lite tabubelagt ord, för så fort det är uttalat så slutar folk lyssna och viftar bort en som ett flygblad från greenpeace. Men det är just det som är problemet, att det är så fruktansvärt accepterat och ursäktas med "det bara är så" och "alla köper prylar". Det är lathet.
För mig handlar det inte nödvändigtvis om att äga alla sneakers jag beundrar. Det är som vilken konstform som helst.


En person som går på en måleriutställning köper inte alla tavlor i galleriet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0